Välkommen på föreställningen

RIV MURARNA

en del av FUNK I 4D

 

En föreställning om att födas med annorlundahet och kampen mot makten som vill göra en normal. Men vad innebär det egentligen att vara normal? Vem bestämmer egentligen?

Skriven av Christan Dywik och Emma Öhman.

Regi Linnéa Grimstedt, Musik Johan Seige

 

Föreställningen är ca 70 min lång.

Bild av dockorna som går att känna på med alla figurer. Skapade och fotograferade av Sofie Olsson Dahl.

REGISSÖRENS ORD

Ni kommer att tas med in i ett experiment, där vi tillsammans har utforskat möjligheten att skapa Sveriges mest tillgängliga föreställning. Utan syn- eller teckenspråkstolk. Föreställningen ska vara tillgänglig ändå.

Det har varit en resa fylld av nya möjligheter och utmaningar som har resulterat i en metod med nya uttryck och rörelser. Där skådespelarna Linnea och Joanna har fått arbeta hårt för att komma in i metoden. Där vi arbetat med allt ifrån rörelsepartitur utifrån den egna kroppen, provat på att gå på stan med förbundna ögon och hålla konversationer i tystnad eller ta sig upp och ned för trappor med rullstol, samtidigt som de lärt sig teckenspråk och skapat rytmer till de olika figurerna. De har fått läsa lagtexter, arbetat med normkritik och mänskliga rättigheter.

Justina och Johan kom in senare i processen och har arbetat med att lägga på ett fantastiskt ljudlandskap till alla scener som näst intill drar mot radioteater.

Det mest bidragande till processen har varit att ha Johan Seige, Lars-Göran Wadén, Frida Sollén, och Christian Dywik vid min sida. Som ständigt har hjälp och påmint om hur vi skulle kunna göra föreställningen ett snäpp tillgängligare.

Många timmar har ägnats åt att finna lösningar för att göra allt så tillgängligt som det bara går, med enkla medel, och samtidigt behålla teaterns magi. Och jag tror vi har kommit en bit på vägen med att nå målet, men ännu finns det mycket att utveckla.

Jag vill tacka mina fantastiska kollegor, den underbara ensemblen, våra otroliga manusförfattare som gör detta möjligt! Ni är GULD

Jag måste också tacka de som funnits som extra bollplank och givit mig husrum i processen. Tack Kjell Wremert, Ingvar Graflund, Sofia Kågenäs, Ann-Charlotte Grimstedt och Rolf Karlsson. Som pushat och hjälp mig när stunderna ibland har varit för många eller för få.

 

Och tack alla som pushat, stöttat och delat. Kulturens Bildningsverksamhet, ATR, Studio Westmannia och Arvsfonden

Nu vidare i programmet /Linnéa Grimstedt

 

NAVIGERING PROGRAMBLAD

Här under kommer ni kunna navigera er bland scenografin och skådespelarna och musikerna och de figurer de spelar i föreställningen.

På ett bordet utanför scenrummet finns det flera objekt.

Känn eller titta vilken siffra som sitter vid objektet, om du följer bordskanten kommer du att komma till en siffra. När du identifierat vilken siffra, så kan du här under följa med i beskrivningen av det som är framför dig. Allt som finns på bordet går att känna på och har olika kvalitet på tyg och form för att en lätt ska kunna skiljas på.

I föreställning förekommer två dockor som är Brita. En liten när Brita är barn, och en med bara ett huvud som kan röra ögon och mun. Den andra dockan kommer in i skolscenen.

Nummer 1. Scenografi.

Scenen består av en halvcirkel med en svart dansmatta på golvet. Ovanpå den svarta dansmattan är det en symbol av ett embryo i vitt, som blir som ett ledstråk på scenen.

På höger och vänster sida om embryot står det två skärmar. Den vänstra som en vikt triangel, där sitter Johan Johansson skapar ljudlandskapet i föreställningen. Han har på sig svarta byxor och en svart hoodie.

Här under kan du klicka på en video/länk där han presenterar vad han gör i föreställningen.

 

På höger sida finns den andra skärmen som mer liknar ett Z. Där sitter Justina Lakin och skapar ljudlandskapet i föreställningen. Hon har på sig svarta byxor och en svart hoodie.

Här under kan du klicka på en video där hon presenterar vad hon gör i föreställningen.

Bakom embryot längst till vänster står det en ramp, bredvid den är det ett bord, bredvid bordet är det en hög ihålig kista, och längst till höger är det en stor box som är 2 x 2 meter hög (i verkligheten och inte i modellen).

Bakom dessa hänger ett vitt tygstycke.

 

ROLLER

Här har vi Joanna Dahlgren och Linnea Sundblom. De delar på att spela sex roller i föreställningen. 

Nummer 2. Brita

Spelad av Joanna Dahlgren

Klicka på videon nedan så får du en beskrivning av figuren, samtidigt kan du känna på dockan framför dig om du står i foajén.

Nummer 3. Mamma Ana

Spelad av Linnea Sundblom

Klicka på videon nedan så får du en beskrivning av figuren, samtidigt kan du känna på dockan framför dig om du står i foajén. Det finns en burk bredvid dockan där du kan känna på hårets material.

 

Nummer 4. Audionomen

Spelad av Joanna Dahlgren

Klicka på videon nedan så får du en beskrivning av figuren, samtidigt kan du känna på dockan framför dig om du står i foajén. Det finns en burk bredvid dockan där du kan känna på hårets material.

Nummer 5. Lotta

Spelad av Joanna Dahlgren

Klicka på videon nedan så får du en beskrivning av figuren, samtidigt kan du känna på dockan framför dig om du står i foajén. Det finns en burk bredvid dockan där du kan känna på hårets material.

Nummer 6. Eddie

Spelad av Linnea Sundblom

Klicka på videon nedan så får du en beskrivning av figuren, samtidigt kan du känna på dockan framför dig om du står i foajén. Det finns en burk bredvid dockan där du kan känna på hårets material.

Nummer 7. Ungdomarna

Spelad av Joanna Dahlgren och Linnea Sundblom

Klicka på videon nedan så får du en beskrivning av figurerna, samtidigt kan du känna på dockan framför dig om du står i foajén.

 

Nummer 8. Doktorer

Doktorerna spelas av Justina Lakin, Linnea Sundblom, Johan Johansson och Joanna Dahlgren under en drömsekvens.

Klicka på videon nedan så får du en beskrivning av figurerna, samtidigt kan du känna på dockan framför dig om du står i foajén.